איך להכין נאום, הרצאה או פרזנטציה
אנשים רבים נתקלים בקושי בבואם להכין נאום, הרצאה או פרזנטציה. יש להם בדרך כלל ידע רב בנושא עליו הם מעוניינים לדבר, אך הם לא יודעים איך להעלות אותו על הכתב בצורה מסודרת ובאופן שיאפשר להם להרצות בצורה קולחת וברורה בהמשך. אמרה ידועה ברטוריקה גורסת ש- "כמו שהנאום שלך כתוב, ככה הוא גם נשמע", כלומר, חשוב מאוד לכתוב את הנאום בצורה נכונה. אז מהי הצורה הנכונה?
במאמר זה אציג בפניך את השיטה שאני באופן אישי מצאתי כיעילה ביותר. השיטה בנויה על פי רצף הגיוני ומסודר של שלבים, ומובטח לך שאם תפעל באופן בו אני מדגים האפקטיביות של הרצאותיך ויכולתך להשפיע על הקהל, לשכנע אותו לדעותיך ולמכור לו את הרעיון שלך תשתפר פלאים.
שלב 1
בחירת שם להרצאה - ראשית, חשוב מהו הנושא הרחב עליו ברצונך לדבר. הפוך את הנושא לשם קליט שמושך תשומת לב. למשל, לא מזמן העברתי הרצאה ליזמים צעירים המעוניינים לקדם יוזמות חברתיות. קראתי להרצאה "שכנוע ורטוריקה בשירות היזם". השם פשוט, קליט ופונה לאינטרס של הקהל (איזה יזם לא יהיה מעוניין להיעזר באסטרטגיות שכנוע וכלים רטוריים לקידום מטרותיו?). בחירת השם להרצאה עזרה לי להתמקד בהכנת החומרים ולהבין יותר לעומק על אילו נושאים ספציפיים אני מעוניין לדבר. יש אנשים הטוענים שכתיבת נאום כמוה ככתיבת ספר, ומייעצים לבחור את השם בסוף. אני לא מסכים עם טענה זו, וחושב שבחירת השם דווקא בהתחלה עוזרת לך לדעת ב ד י ו ק על מה אתה הולך לדבר מבין כל הנושאים ונושאי המשנה אליהם ניתן לגלוש בתוך הנושא הרחב אותו בחרת. הצעתי פרקטית ותחסוך לך הרבה זמן שהיה מתבזבז לשווא אם היית מתחיל להכין הרצאה מבלי לחשוב על השם מבעוד מועד.
שלב 2
תוכן עניינים וכותרות - בחרתי לקרוא לשלב זה תוכן עניינים משום שכתיבתו דומה לתוכן העניינים בתחילתו של ספר; הוא ענייני, מתומצת ומציג בכותרות את התוכן והערך שיש לנו להציע. אני ממליץ להשתמש במסמך Word לכל אחד מהשלבים (במידה ואתה מעוניין לבנות מצגת PowerPoint, תוכל לעשות זאת לאחר שנסיים להכין את ההרצאה באמצעות השלבים השונים). על מנת להמחיש את דברי, אצרף את תוכן העניינים והכותרות שבניתי להרצאתי - "שכנוע ורטוריקה בשירות היזם":
- שכנוע ורטוריקה - מה ייצא לי מזה?
- מילים בעלות כוח שכנוע
- אתיקה בשכנוע
חשוב להדגיש כי לא כדאי לגעת ביותר משלוש כותרות עיקריות בהרצאה (בהנחה שאתה מקיים הרצאה סטנדרטית של שעה וחצי) משום שאם תתפזר על פני תחומים רבים לא תוכל להעמיק ולהרחיב אותם מפאת קוצר הזמן, וכן בגלל שקשה לקהל לעכל בפעם הראשונה מידע חדש שפרוש על פני תחומים רבים מדי. אני ממליץ לבחור שלוש כותרות המשתלבות היטב עם נושא ההרצאה שבחרת. כך למשל בחרתי בכותרת הראשונה לפנות לאינטרס של הקהל על ידי מענה לשאלה, "מה ייצא לי מזה?", תוך מתן הסבר על האופנים השונים בהם כלי שכנוע ורטוריקה יכולים לעזור לכל אחד מהיושבים בקהל. בכותרת השנייה אני עובר לעומק על מילים הנושאות כוח שכנוע, תוך שאני מסביר ומדגים כל אחת מהן, על מנת שהקהל ייצא מההרצאה עם כלים פרקטיים שהוא יכול להשתמש בהם רגע אחרי שההרצאה נגמרת. ולבסוף, אני עובר לדבר על השפעה אתית ואתיקה בשכנוע, תוך מתן הסבר על ההבדל בין שכנוע למניפולציה (לקריאה נוספת על השפעה אתית, פנה למאמר אתיקה בשכנוע).
שלב 3
נושאים עיקריים - בשלב זה אנחנו רוצים למלא את תוכן העניינים בתוכן ממשי, כלומר לעבור מכותרות לנושאים. על מנת לעשות זאת, נמלא כל כותרת בכמה נושאים (שוב, רצוי שלושה). הנה הנושאים שבחרתי לכותרות שהוצגו קודם:
שכנוע ורטוריקה - מה ייצא לי מזה?
- מדוע כדי ללמוד מיומנויות שכנוע וכלים רטוריים
- שכנוע ורטוריקה ככלים לחיים האישיים
- שכנוע ורטוריקה ככלים לקידום יוזמות חברתיות
מילים בעלות כוח שכנוע
- בגלל
- עכשיו
- דמיין
- בבקשה ותודה
- שם
- שליטה
- רצף של "כן"
אתיקה בשכנוע
- ההבדל בין שכנוע למניפולציה
- ערכים ואמונות פנימיות
• כוחו של השכנוע בעולם המודרני
כפי שניתן לראות, ההרצאה מתחילה לקרום עור וגידים. עברנו משם ההרצאה, לכותרות, ועכשיו לנושאים. רוצה כבר לדעת מה השלב הבא?
שלב 4
תתי-נושאים והרחבה - באופן דומה לדרך בה הרחבנו את הכותרות על ידי הכנסת נושאים מתאימים לכל כותרת, כך בשלב הרביעי נרחיב כל נושא על ידי הכנסת תתי-נושאים מתאימים. שלב זה חשוב משום שהוא מוסיף את העומק העיקרי והבשר להרצאה. כתיבת תתי-נושאים בצורה טובה תאפשר לך במהלך העברת הרצאה לצלול לכל נושא בצורה מצוינת. כתיבת תתי-נושאים בצורה לא טובה תגרום לך לסטות מנושא העל של ההרצאה (הטמון בשם ההרצאה) ותקשה על הקהל לעקוב אחר דברייך. אדגים איך יראה הפרק הראשון בהרצאה לאחר הוספת תתי-נושאים:
שכנוע ורטוריקה - מה ייצא לי מזה? (כותרת)
- מדוע כדי ללמוד מיומנויות שכנוע וכלים רטוריים (נושא)
• א. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
• ב. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
• ג. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
- שכנוע ורטוריקה ככלים לחיים האישיים (נושא)
• א. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
• ב. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
• ג. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
- שכנוע ורטוריקה ככלים לקידום יוזמות חברתיות (נושא)
• א. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
• ב. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
• ג. תוכן תוכן תוכן (תת-נושא)
כפי שאתה רואה, הפרק הראשון בהרצאה שלי מורכב מכותרת אחת, שלושה נושאים ותשעה תתי-נושאים. כשפרק כזה מונח לפניך כתוב במהלך ההרצאה - אתה יכול להיות בטוח שאתה הולך לדבר כדי לנצח!
שלב 5
תרגול - השלב האחרון, ואולי אף החשוב מכולם הוא תרגול. ללא תרגול אתה תגיע להרצאה ותיאלץ להקריא מהדף ולהפגין חוסר בקיאות בחומר ובמבנה ההרצאה. דוברים בעלי ניסיון של שנים בדיבור בפני קהל מתרגלים לעיתים עשרות פעמים את הנאום בבית, מול המראה, מול חברים, מול משפחה ויועצים מקצועיים על מנת שכאשר יעבירו את הרצאתם "על אמת" היא תהיה יוצאת מן הכלל. שים לב שבאף אחד מן השלבים לא נתבקשת לכתוב את הנאום מילה במילה. טעות נפוצה של דוברים היא לכתוב את הנאום ואחר כך להקריא אותו מהדף... אני מפציר בך, תימנע מלעשות זאת! גם ברזולוציה הגבוהה ביותר - תתי-נושאים - כתוב את הדברים בנקודות והרחב אותן בעל פה אחת-אחת בבואך להציג אותן בפני אנשים. אין דרך בטוחה יותר להרדים קהל מאשר להקריא מהדף. יניב זייד, מחבר הספר לדבר בפני קהל (ראה עמוד ספרים מומלצים, בקטגוריה "רטוריקה, נאום ודיבור בפני קהל") אמר בהרצאה שהעביר בנושא אמנות השכנוע שהערך המוסף שלך כדובר נמדד בתוכן שאתה מוסיף מעבר לזה הנמצא בדפים שהבאת איתך. אני מסכים לחלוטין עם אמירה זו, ורוצה להוסיף בהמשך לדברי הקודמים שככל שתתרגל יותר כך יהיה לך קל יותר להתנתק מהדףהמצגת שלך ולדבר באופן חופשי עם הקהל. מרצה טוב נראה רוב הזמן כאילו הוא מנהל דו-שיח עם הקהל יותר מאשר מרצה בפניו.
המוטו החדש שלך: תרגול, תרגול, תרגול!
לסיכום
שלב 1 - בחירת שם להרצאה
שלב 2 - תוכן עניינים וכותרות
שלב 3 - נושאים עיקריים
שלב 4 - תתי-נושאים והרחבה
שלב 5 - תרגול
בהצלחה!
מחפשים יתרון יחסי בעולם תחרותי ומשתנה?
מידע בשווי אלפי שקלים ניתן לקבל בחינם באתר השפעה אמיתית: פיתוח יכולת השפעה ושכנוע בעסקים ובחיים האישיים
© 2009 ניר סבר. כל הזכויות שמורות.
ניר סבר - מנהל, מרצה ויזם href="mailto:nir@realinfluence.co.ilnir@realinfluence.co.il">">nir@realinfluence.co.il מייסד ומנהל השפעה אמיתית פיתוח יכולת השפעה ושכנוע בעסקים ובחיים האישיים www.realinfluence.co.il